nasi hujan panas versi Anis

Salam hormat..

Di kesempatan ini, Anis ingin berkongsi nasi hujan panas yang Anis buat khas untuk husband Anis yang dapat anugerah khidmat cemerlang di tempat kerjanya..nasi hujan panas ni dah banyak kali Anis buat cuma tak pernah masukkan entry saja di sini..kali ni nasi hujan panas ni Anis buat lauk ayam kurma dan acar sahaja..ni resepi nasi hujan panas versi anis..





NASI HUJAN PANAS

Beras basmathi 1 1/2 cawan
gula 1 sudu kecil
garam 1 sudu kecil
Air 1 1/2 cawan
susu cair 1 cawan
rempah 4 sekawan
bawang merah kecil 5-6 biji di hiris
bawang putih 1 ulas- di hiris
Halia 2 inci -dihiris
minyak masak 2 sudu besar
minyak sapi 2 sudu besar
mentega 1sudu besar
daun pandan 2 helai
1/2 kiub ayam
pewarna

Cara-cara membuatnya:

Tumis bawang merah, bawang putih, rempah 4 sekawan dalam minyak masak,minyak sapi dan mentega.Ketepikan. Basuh beras bersih2.Toskan airnya masukkan air dahulu iaitu dalam sukata yang ada kat atas,masukkan tumisan dan minyak sekali,daun pandan disimpul dan di masukkan ke dalam periuk, kiub ayam ,gula dan garam. Bila nasi dah mula mendidih masukkan pula susu cair, tanak hingga masak, dah hampir kering masukkan pewarna.Sedia di hidangkan. hidangkan lauk kegemaran anda.

Tip untuk nasi hujan panas:

- untuk masukkan pewarna, tuangkan pewarna di tepi periuk/ sudukan tompok2 warna yg digemari..biar hingga nasi masak baru kacau..

- jika nasi hujan panas ada lebih dan anda mahu panaskan semula, masukkan sahaja nasi ke dalam pengukus supaya warna yang di dalam periuk tadi tidak bercampur..

selamat mencuba

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
jika anda memerlukan khidmat tenaga pengajar untuk KMK (KIK) atau ceramah tentang KMK sila hubungi En. Roslan di email: kendiemas200559@gmail.com.