Sihat atau tidak kita hari ini..

Semalam anis ada baca satu arikel mengenai kesihatan..dalam banyak-banyak perkara tentang kesihatan, anis hendak berkongsi dengan korang kenapa kesihaan kita kena jaga? terutama sekali jantung kita..bukan sahaja kita sakit jantung kerana rokok, tapi makanan yang kita makan pun, kita kena tengok adakah mengandungi banyak kolestrol atau tidak..apa yang kia masak pun kita mesti pilih bahan yang terbaik..dekat ruangan ini, anis hendak berkongsi dengan korang semua bagaimana hendak memilih barang unuk di masak..nak tau tip-tipnya? jom..

Pemilihan sayur-sayuran

bawang
-pilih pangkalnya tidak busuk atau lembik
-baunya tidak berubah, kadang-kadang di luar kelihatan baik, tetapi di dalam busuk
-tidak berair langsung

tomato
-agak kehijauan sedikit,tomato ini agak padat.

kobis
-rongga-rongganya agak besar bila potong dan ringan.

timun
-jangan pilih yang bengkok
-hujungnya tidak terlalu hijau, kerana jika hijau agak pahit sedikit.

Anis harap jika korang dekat luar sana hendak memilih sayuran di kedai atau pasar, pilih yang tidak berkudis, kelihatan baru dan segar, tidak tua atau muda sangat atau sayuran yang dimakan ulat iaitu berlubang-lubang..anis harap petua atau tip ini dapat menghindarkan kita dari sebarang penyakit..akan datang akan anis bagi petua di dapur yang lain pula..rajin-rajinlah kunjung ke blog anis lagi ya..sekurang-kurangnya tambah lagi trafik blog anis ni:)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
jika anda memerlukan khidmat tenaga pengajar untuk KMK (KIK) atau ceramah tentang KMK sila hubungi En. Roslan di email: kendiemas200559@gmail.com.