kuih talam cendol

Hari ni kepala Anis sedikit biol..berpusing-pusing..walau camner pun Anis gagahkan diri gak untuk masukkan N3 untuk kali ini, mungkin kepala ni dok pusing sebab tekanan darah rendah Anis kot..kata orang kalau tekanan darah rendah kena makan maknan yang banyak protien macam hati ayam, sayur bayam merah dan sebagainya..tapi bila Anis makan benda tu semua makin sakit pula di buatnya..biasalah umur pun dah semakin meningkat, masing-masing penyakit menyerang..walau camne pun Anis nak kongsi resepi talam cendol ni untuk semua pembaca...ok jom apa yang ada..


BAHAN-BAHAN:

250g cendol
200 tepung beras
50g gula pasir
250ml santan
400ml air
1 sudu teh tepung jagung
1/2 sudu teh garam

LAPISAN ATAS:

200g tepung gandum
300g gula merah - dijadikan air gula
80g gula kastor di jadikan air gula -
500ml air- dijadikan air gula
250ml santan
3 biji telur
1/2 sudu kecil garam

CARA MASAK:

Untuk lapisan bawah,masukkan cendol ke dalam bekas kemudian masukkan tepung beras, gula pasir, santan,air, tepung jagung dan garam kacau rata dan tapiskan. Kemudian masukkan ke dalam loyang dan kukus selama 30 minit atau hingga masak. Untuk lapisan atas pula, didihkan bahan kemudia, tapis dan masukkan ke dalam loyng dan kukus lagi hingga masak. Biarkan betul-betul sejuk sebelum di potong.Sedia di hidangkan..Selamat menjamu selera sambil minum petang :)




 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
jika anda memerlukan khidmat tenaga pengajar untuk KMK (KIK) atau ceramah tentang KMK sila hubungi En. Roslan di email: kendiemas200559@gmail.com.