talam mutiara

 
Selamat malam buat semua pembaca..pada masa  n3 ni di tulis, tentu kebanyakkan orang dah pun mula di buai mimpi, tapi juga pada waktu ini juga ada yang tengah bekerja, sebabnya perbezaan waktu malaysia dan waktu negara-negara lain..tapi, bukan Anis nak ceritakan pada anda tentang waktu-waktu ni, tapi sesuatu yang mengejutkan ketika siang tadi di mana seorang anak mengucapkan terima kasih dan perkataan sori..siapa lagi kalau bukan Asyiq Wafiy anak Anis yang kecil..berbeza dengan si abangnya bila apa2 berat untuk ucapkan terima kasih pada orang..tapi si kecil ni, tak henti2..bagi lah apa2 pada dia.."me acih bu".."me acih yah"..dan suatu ketika, dia berlari-lari lalu terlangar Anis..apa katanya.."sori.."terpegun Anis mendengarnya..mungkin juga kerana dia kerap mendengar Anis dan suami ucapkan terima kasih pada dia atau sesama suami..jadi dia pun boleh ikut apa yang kita katakan..kata orang, anak yang kecil umpama sehelai kain putih..kita yang patut mencorakkannya betul tak? okeylah, Anis pun tak nak buang masa anda untuk membaca coretan Anis ni, cuma kat sini Anis nak kongsi resepi talam pula kali ini..nak tau talam apa? tentu dah tau kan.. kat atas tajuk pun dah tulis..jom kita tengok bahan-bahannya..

TALAM MUTIARA

Bahan A

240g tepung beras
240g gula pasir
60g tepung ubi
1 liter santan
garam secukupnya
pewarna merah jambu dan hijau
Cara buat bahan A

Didihkan santan bersama gula.Kemudian di gaulkan dengan tepung beras dan tepung ubi. Bahagikan adunan menjadi 3 adunan. Setiap adunan di warnakan hijau merah jambu dan warna asal, yang warna asal di masukkan garam secukup rasa.   

Bahan B

100g beras pulut- direbus hingga lembut dan toskan..

Cara membuatnya:

di dalam oyang masukkan adunan pewarna hijau  lepas tu kukus sehingga masak,diikuti beras pulut, kukus sebentar kemudian masukkan pula adunan warna hijau, warna, asal dan merah jambu..setiap lapisan di kukus hingga masak.okey selamat mencuba..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
jika anda memerlukan khidmat tenaga pengajar untuk KMK (KIK) atau ceramah tentang KMK sila hubungi En. Roslan di email: kendiemas200559@gmail.com.