tat telur..


Salam Ahad buat semua pembaca dan kawan-kawan..sebenarnya Anis suka masak-memasak ni, terutama jika ada yang suka makan..kalau Anis sorang je mkn..alamat fikirdua tiga kali jugalah hendak membuatnya..sebenarnya tat telur ni dah lama juga Anis buatnya tapi hari ni baru berkesempatan untuk buat n3 ni..tat ni salah satu kegemaran Anis sekeluarga..tak susah buat tat ni, kalau ada kemahuan di situ ada jalankan? cuma kita nak atau tak nak aje, tapi kadang-kadang jika suatu masakan tu kita tak suka atau takde siapa antara anak ke suami ke atau adik-beradik yang gemar, jadi untuk buatnya pun kita ada perasaan M dalam diri..mula2 Anis pun masa nak buat ni, rasa macam tu gak tapi gagahkan juga diri, kalau kita tak gagahkan diri, tak jadi gak.. kuih tat ni..so inilah hasilnya..okey jom kita tengok bahan-bahan yang ada..bahan2nya;








Untuk kulit tat:

100g margerin
50g mentega
250g tepung gandum
75g gula
1 biji telur
1/2 sudu teh esen vanila

Cara membuat kulit tat:

Pukul margerin, mentega dengan gula hingga kembang, kemudian masukkan telur sedikit demi sedikit, dan esen. Pukul hingga sebatidan akhir sekali masukkan tepung gandum gaul hingga menjadi doh. Masukkan ke dalam acuan. Bakar sekejap..keluarkan baru letak intinya (tapi cara Anis buat, terus je masuk dalam acuan lepas tu masukkan intinya dan bakar..terpulang pada anda nak buat macammana..:) ) 

Untuk inti telur:

250g susu segar
25g tepung gandum
25g gula halus
3 biji telur gred B

Cara buat inti tat:
Masukkan kesemua bahan dan pukul sebati kesemuanya, kemudian isikan kedalam kulit tat..kamudian bakar dalam suhu 180`c selama 20-25 minit sehingga masak (ini bergantung juga pada oven masing-masing) Anis cuma guma oven butterfly je..okey u oll selamat mencuba..dan selamat menjamu selera..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
jika anda memerlukan khidmat tenaga pengajar untuk KMK (KIK) atau ceramah tentang KMK sila hubungi En. Roslan di email: kendiemas200559@gmail.com.