sate ayam

Selamat malam minggu buat semua pembaca yang di rahmati Allah..sedar tak sedar kita semangkin menghampiri bulan Ramadhan bulan yang mulia akan datang..bulan Julai mulanya bulan Ramadhan al-mubarak..pada bulan itu juga orang-orang Islam berlumba-lumba membuat amal kebajikan tak kira samaada bersedekah, menambahkan pahala dan sebagainya, bila fikirkan bulan tersebut, teringat anak sulung Anis, pada bulan tersebut bolehkah dia berpuasa seperti kanak2 lain? Anis rasa walau macamana sekali pun kita kena kuat..hati sebagai ibu atau ayah mesti kuat..tapi cuma yang Anis risaukan bila tiba saat itu, atoknya yang tak kuat, kesian lah, macam2 lagilah..kalau kita sayangkan anak kita, mesti kita buat yang terbaik untuk anak kita, kita yang faham perangai anak kita..Anis rasa semua ibu bapa nak kan anak mejadi anak yang baik, bukan setakat jadi anak yang baik malah menjadi anak yang berilmu, soleh atau solehah..kan?apa sahaja untuk anak, kita sangup berkorban untuk mereka..tapi bila anak dah dewasa, adakah pengobanan ibu bapa it di hargai oleh anak? jumlahnya cumalah sedikit yang boleh balas jasa ibu bapa kita, mungkin kita sebagai ibu bapa bukanlah balasan budi yang kita minta, tapi ingatan anak pada kita, tanya ibu bapa sihat ke tak..ambil berat..bukan wang ringgit yang kita harapkan, tapi kasih anak pada ibu dan ayah..betul tak?
      Okeylah, Anis tak nak celoteh panjang lebar, bila teringat ramadhan, teringar hari raya lepas2 masa Anis buat open house kat rumah..ada beberapa menu yang Anis sediakan antaranya sate ayam..kat sini Anis nak kongsi bagaimana nak buat sate ayam..


BAHAN-BAHAN:

500g isi ayam
lidi pencucuk secukupnya

Bahab perapan: -semua di kisar

4 barang serai
halia sebesar ibu jari
1/2 labu bawang kuning
2 ulas bawang putih
5 biji bawang kecil merah
1 sudu besar biji ketumbar
1 sudu besar jintan putih
2 sudu besar jintan manis

bahan perasa:

2 sudu kecil serbuk kunyit
200g gulai perap dengan bahan perapan
1 sudu madu

bahan sampingan;

bawang besar di potong dadu
timun
nasi impit- jika suka
kuah kacang

Caranya:
 Ayam di perap dengan bahan perapan kemudian campurkan bahan perasa, gaul sebati.Simpan dam peti ais semalaman, kemudian cucuk dengan lidi, serai di titik sambil di renjis2kan sikit dengan serai+minyak jagung kemudian bakar hingga masa. Sedia di hidangkan buat kelurga :) 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
jika anda memerlukan khidmat tenaga pengajar untuk KMK (KIK) atau ceramah tentang KMK sila hubungi En. Roslan di email: kendiemas200559@gmail.com.